Ademhalen doen we de hele dag zonder te beseffen dat we met de juiste ademhaling veel invloed kunnen uitoefen. We halen onze energie namelijk uit de juiste verhouding van zuurstof inname en uitstoot van afvalstoffen. Ademhalen doen we zo’n 23.000 keer per dag. Door je hiervan bewust te worden, te oefenen met verschillende manieren van ademhaling en deze aan te passen, heb je een enorme tool in handen voor je gezondheid! Met de juiste ademhaling kan je stress, spanning, hoge bloeddruk en energie dipjes beïnvloeden.

In een ruststand, bijvoorbeeld zittend achter de computer, is een ademfrequentie tussen de 6 en 11 wel genoeg. Toch ademen veel mensen sneller waardoor je veel kostbare energie verliest! Ben je benieuwd hoe het met jouw ademfrequentie zit? Tel dan eens het aantal ademhalingen per minuut.

Toen ik deze test voor het eerst deed, zat ik op een ademhalingsfrequentie van 18 keer per minuut in een zittende houding! Ik was verbaasd, omdat ik dacht ontspannen en rustig te zijn, maar dat was alles behalve waar. Door mij meer bewust te zijn van mijn ademhaling en hier meerdere malen per dag actief aandacht aan te schenken, heb ik de frequentie van mijn ademhaling terug kunnen brengen naar tussen de 6 en 8 ademhalingen per minuut. Zeker de moeite waard om mee aan de slag te gaan!